Baskenland op dag 14 en 15

3 mei 2022 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteren een dagje rust in Peyrehorade. Mijn achillespezen en opkomende Sinusitus ontsteking spelen me parten.

Vandaag fris en monter begonnen aan mijn 1ste rit in de Pyreneeën. Het weer zat niet echt mee : koud, zwaar bewolkt en licht druppelen. De wegen lagen nat maar was goed gekleed, dus dat ging.

Mijn picnic was in een dorp waar ik voor de eerste maal merkte dat ik in het Baskenland ben. Op het gemeentehuis (Mairie) staat de naam van het dorp vermeld in 2 talen : Herriko / Etxea.

Onderweg kom ik nog mooie gebouwen tegen zoals l'abbaye de Sorde (12de eeuwse abdij) en voor de rest heel rustige boerengehuchtjes.

Dan beginnen de stevige klimmen, tegen 5 á 6 km naar boven (pfeeeeuuuuuhh....). Blijf maar doorstampen op mijn metalen ros en af en toe stoppen om op adem te komen en wat bij te tanken.... Eensklaps komt er een fietser naast me rijden, een man groot en kaal van +/- 40 jaar, die me aanspreekt met "Nou moe...gaat lekker vlotjes hé. " N'een Hollander natuurlijk ... op een E-bike ! (Godver...groemmmm) Die heeft makkelijk praten met zijn elektrische ondersteuning !

Rij alleen verder en bereik St-Jean-Pied-de-Port na de nodige energiedrankjes, chocola en mandarijntjes... Heb geluk met hotel ! Krijg de laatste kamer (voor 4 personen) en mijn fiets kan in de kelder. Is mooi dorp in Zwitserse stijl met een rivier en een grote citadel.

Morgen steken we de grens over naar Pamplona - Spanje.

Dagafstand : 68 km

1. Lieve Van Dun:
    4 mei 2022
    En nu wordt het pas echt pittig !!!